Travel

Alperna

Åkte måndag morgon från Sarlat och började med att tanka på LeClerc med 30% rabatt:-)
Efter ca 1 timme ringer Håkan till Rolle och är eld och lågor över ett jobb han vill att Rolle ska hjälpa till med. Det gällde en helt ny webbplats för Solna centrum och skull innebära mycket pengar och jobb(!) framförallt de kommande två veckorna. Vi överlade lite snabbt och kom fram till att det skulle passa bra eftersom jag också skulle jobba vecka 12-13. Kom fram vid fem och hyrde skidor, pjäxor samt köpte skidbyxor till Rolle :-). Snackade med några svenska (göteborgare) gäster i hotellbaren. Käkade middag vid sju, Rolle oxfile och jag nån friterad ost med lax och grönsaker, gott!

Ut i backen tidigt tisdag morgon, aspeppade! Göteborgarna sa att liften vid vårat hotell krävde åkning i röd backe innan man kom till blå eller grön, men vi chansade! Det gick sådär. Det var fruktansvärt. Det hade snöat på morgonen, blötsnö, så det var bara stora tunga snöhögar överallt. Rolle kämpade tappert, men blev fort trött, förmodligen någon infektion i kroppen, Corona? Inte den bästa starten för att övertyga honom om hur kul det är att åka skidor 🙁 han ruttnade totalt och efter en timme, när vi tagit oss ner igen, skjutsade han mig till en annan lift och åkte tillbaka till hotellet för att jobba. Jag var fortfarande taggad men hamnade i ännu fler röda, jobbiga, snöhögiga backar. När jag till slut hittade några bra backar var jag så trött att jag knappt orkade åka.
Mötte upp Rolle på hotellet och käkade en sen lunch. Han tog en croque monsieur och jag fish and chips, gott men oerhört mycket. Chillade på rummet och käkade igen vid halv nio, jag en förrättslax och Rolle en hamburgare, helt ok. Tidig kväll, vi var helt slut.

Ny skiddag! Jag lyckades peppa Rolle att följa med till de bra gröna backar jag hittat dagen innan. Tog bilen till en annan lift, ett ägg. I liftkön kom Rolle på att han glömt snuset hemma, panik! Jag hörde några som pratade svenska i kön och Rolle frågade om de hade snus att låna ut. De var supertrevliga och han fick med sig en hel dosa! Kom upp till en restaurang och fortsatte upp upp med en knapplift. Ville ha med Rolle i ytterligare en knapplift men han vägrade. Bra väder och otroligt bra underlag men han valde att åka ner till restaurangen och vänta, fortfarande extremt trött vid minsta ansträngning. Jag åkte lite upp och ner i backarna medan han tog det lugnt, asbra backar! Behållningen av hela resan! Drack öl och jag tog en ostbricka till lunch. Rolle solade och jag åkte lite till. Sen blev det fler öl, vid tretiden tog vi ägget ner till bilen och åkte tillbaka till hotellet och satte oss i hotellbaren. Där satt, till vår stora förvåning, de killar Rolla fått snus av i liftkön. Snackade med dem ett tag och följde sedan med dem på After Ski påett annat hak, superkul! Tillbaka till hotellet, fixade oss sen dags för middag. Nu var vi trötta på utbudet i hotellrestaurangen och gick till en annan restaurang. Jag åt kyckling med ratatouille och Rolle åt en biffstek med potatis. Gott! Efter ett tag kom våra nya snusvänner in och det slutade med att vi flyttade ihop borden och satt och snackade länge. Bestämde oss för att fortsätta i hotellbaren när restaurangen stängde men SOM TUR VAR var den stängd.

Torsdag morgon och hemfärd. BAKIS! Åt frukost (som var kanonbra) och drog sen vid halv elva. Jag körde och Rolle mådde illa. Inte kul med serpentinvägar och höga höjder när man mår dåligt redan innan :-/ Stannade och fotade en del medan vi fortfarande befann oss i Alperna. Stannade halvvägs och köpte varsin tonfiskmacka och kaffe, gjorde dock bara att Rolle mådde ännu sämre…